neděle 17. října 2010

Tak už jsem tady 8 týdnů!

Má špatná a depresivní nálada je pryč. V úterý ráno jsem si prostě řekla, že to bude dobrý den- a hádejte co-on to nakonec byl dobrý týden!
Musím se pochlubit, dostala jsem svoje první „C“:D „B“ jsem teda ještě nedostala, ale C už ano! Je to samosebou z AP Kompozice a byly to úplně zbytečné chyby. Naštěstí Americké školství neleží na písemkách, nýbrž na domácích úkolech, které poctivě nosím, takže jsem v podstatě za vodou (když si odmyslím to, že nad úkolama denně trávím 4-5 hodin :-) )

Vůbec se to nezdá, ale už mám za sebou čtvrtinu školních dnů! Moje report card za první čtvrtletí mě samotnou potěšila: Ze tří předmětů 100%(US History, Web Design, Spanish), z Angličtiny 97,6%, z Theology 97% a z AP Calculusu 93,6%. Matika, uznávám, není příliš slavná, ale já to vytáhnu navíc!
Během týdny jsme psali několik testů-třeba čtvrtletí zkoušku z Theology. No na to, že jsem se na to učila pár hodin o víkendu a asi dvě hodiny den předtím, dostala jsem 97%, nemůžu si stěžovat. Nikdo to v tý třídě nemohl pochopit, prej jak to dělám, že jsem tak chytrá. :D Možná já nejsem tak chytrá (možná jo :D), ale on je hlavně problém v tom, že Americké školství není založeno na memorování na rozdíl od toho českého, takže pro mě relativně není žádný problém naučit se spoustu dat, aniž bych jim rozuměla a za dva tři dny to všechno zapomenout (viz všechny písemky z chemie… dyť já už ni skoro nevím, o čem jsme se učili). No ale to by bylo na dlouhé povídání a navíc o tom mám napsanej článek.

Mimochodem přemýšlím, že si vyhradím určitej den v týdnu, a ten den budu psát něco jako články, jak jsem slibovala. Protože mé normální zápisky jsou plné pravopisných chyb, což mě na jednu stranu dost frustruje, na druhou stranu nemám čas to opravovat (dobře, jsem líná to opravovat), chci alespoň něco psát věcně a bez chyb, na těhle článcích se vyřádím. Ten den bude nejspíš neděle, tudíž pro Česko pondělí. I když jsem slibovala, že první článek bude o školství, tak jsem si to rozmyslela, jednak ho musím přepsat, a druhak je tu jedna aktuální americká událost (kdo uhodne jaká??), o které za 14 dní nemá moc cenu psát, tak jí dám přednost.

Jen tak pro zajímavost, co probíráme v předmětech:

US History
Začali jsme s První světovou, neboli WWI. Musím říct, že je zajímavé se o tom učit z amerického pohledu. Doma nás moc neučili, co se třeba dělo za války tady v Americe (což je ale pochopitelné). Já jsem vůbec neměla potuchy, že v USA se za války lidi vraždili za to, že byli málo „patriotičtí“, zavírali na 20 let, když prohlásili, že prezident je debil, lynčovali za to, že měli německé předky… To mimochodem učitel velmi zdůrazňoval, protože v Illinois byla silná německá komunita, takže tady docházelo ke střetu mezi Německými Američany a Američany velmi často. V Altonu, kde máme školu, dokonce dav pár lidí ubili k smrti, protože se jim zdálo, že jsou málo nadšení pro válku.


English IV
Dobrali jsme umění a kulturní pozadí WWII a přečetli „Mause“ a učili se o Holocaustu. Musím říci, že jsem ráda, že to učitelka probrala opravdu podrobně, vylíčila všechny krvavé detaily-někteří spolužáci pomalu neměli ponětí, že něco takového se dělo, a když nám učitelka popisovala některé krvavé detaily, jako že v koncentračních táborech se děti zabíjeli tak, že s nima vší silou praštili o zeď, spolužáci jí to ani nevěřili.
Teď jsme začali probírat Egypt a Mezopotámii, Mrs Klaus zjevně fascinují mumie, protože celou páteční hodinu jsme strávili pozorováním dokumentu o nich a v pondělí se máme koukat na film.

AP Calculus
Tam jsem začali s derivacemi-to je teprve lahůdka! Sice mě to baví, ale jsem už poloviční magor, v noci se budím hrůzou, že jsem v písemce špatně zderivovala rovnici a dostanu F :D
Web design
Tam se tak nějak pořád nic neděje. Když potřebuju, udělám si z toho hodinu, kdy dodělávám úkoly, jinak jedeme podle učebnice, učitelka nám nic příliš nevysvětluje.

Spanish
V rámci „učení se o cizích kulturách“ celý týden probíráme „Día de los Muertos“ , což jsou v podstatě mexický dušičky, akorát že pořádají párty na hrobech a víc to prožívají. Máme slovíčka na naučení-takže už vím, jak se ve Španělštině řekne hrob, kostra, lebka, hřbitov, svíčka, smrt, duše, rakev, mrtvola, kříž… Co to na tom, že si ani neumím říct o jídlo (což je nejdůležitější věc v každém jazyce, že), když už si pomalu můžu založit business v oblasti pohřebnictví, protože na to slovní zásobu mám.

AP Kompozice
Mrs Klaus začíná být fakt drsná. Skoro každej den ji někdo naštval tak, že na něj zaječela, ať drží hubu. :D Já jen hleděla. Pořád probíráme Na Větrné Hůrce, což už mi pomalu, ale jistě začíná lízt hrbem. Naštěstí to prokládáme článkama z New York times, kdy to hodnotíme, co tím chtěl autor říct a tak. Já tenhle typ kritických sloupků vždycky měla ráda-hlavně ty z Reflexu. Až se tady do toho dostanu, věřím, že se i zasměju, zatím ty fóry moc nechápu. Například si autorka jednoho článku dělala srandu ze Sarah Palin. Ale abyste tenhle fórek pochopili, museli byste o ní vědět, že je z Aljašky a členkou střeleckého spolku. Já to nevěděla, takže mi to došlo až později a to už vtipný nebylo. Jinak náplň toho článku byla kritika Obamy (četla jsem asi 5 sloupků a v podstatě nečtu o ničem jiným, než o tom, co udělal špatně).

Společně se svou host sestrou Molly jsem se přihlásila na zkoušku ACT, což je zkouška na základě který Vás přijmou na Americkou vysokou školu, tak uvidíme jak dopadnu. Dobré je, že Molly ji bude dělat taky a bude se na to připravovat, takže to můžeme dělat spolu. S matematickou částí asi nebude problém, ale v tý jazykový je to hodně o gramatice, to by problém mohl být.

Ve čtvrtek se jsem viděla něco fakt novýho. S rodinkou jsme byli společně na večeři, fundrasing (=výběr peněz) na podporu páru, co aktivně protestuje proti potratům. Byl tam nějaký řečník odněkud ze Serverní Karolíny. Ale co předvedl-to jsem koukala. Nemluvil normálně s použitím přesvědčovacích argumentů-on na nás ječel. Půl hodiny v kuse na nás řval, museli jsme si i stoupat… Člověku až naháněl hrůzu.

V pátek po škole jsme měli mít trénink cross country, ale místo toho se hrála nějaká stupidní hra. Tak jsem se nenápadně vytratila a šla si zaběhat sama. Byl krásný teplý podzimní den a jak jsem se tak procházela po těch ulicích s rodinnými domy, napadlo mě, že bych to měla vyfotit, protože jsem viděla pár fakt krásných domů. Tak jsem si zašla do školy pro foťák a pro věci, prošla ty ulice doma a všechno vyfotila. Fotky sem někdy dám, ať máte představu, jak vypadá takový americký rodinný domek.

Večer jsme potom jeli do St. Louis na večeři. Bylo to fakt pěkná italská restaurace, tuším, že se jmenovala „Spaghetti Factory“). Potom jsme se šli projít k oblouku, který je v noci fakt pěkný. Přikládám odkaz na fotku, ať máte vůbec představu, o čem že to mluvím.


Obrázek Oblouku v Noci tady

Hned vedle je Mississippi river. Peggy mi říkala, že před pár lety byla rozvodněná, takže hladina stoupla asi o dva metry. Ona mi to říkala jako nějakou sensaci, tak jsem jí říkala, že u nás to „občas“ taky stoupne, a že je to „někdy“ i víc, než dva metry :D

Dneska jsme byli v Six Flags, což je obrovský zábavní park. O tom ale napíšu článek jindy.

Jinak jsem tak přemýšlela o tom, jestli mi chybí Čechy. Ostatní studenti píšou, jak si tady konečně uvědomili, že Praha je nejkrásnější místo na světě-což si teda nemyslím ani trochu. Je to zajímavý, ale jak jsem doma pořád přemýšlela, jaká jsou výhody života v Čechách a táta mi říkal, že si to uvědomím až teprve tady, tak si to pořád nějak nemůžu uvědomit :D Pravda, život je tu celkově o něco dražší. Ale zase druhou stranu tu lidi vydělávají víc. Třeba průměrný plat středoškolského profesora je tu 30000 dolarů ročně bez daně. Jsem si skoro jistá, že tolik (540 000 ticís Kč) v Čechách učitelé nemají.

6 komentářů:

  1. ahojky ako je to s tými dňami v USA ..keď tu je pondelok v USA je nedeľa ?..a ktorým pracovným dňom začínajú týždeň ?

    OdpovědětVymazat
  2. V kalendářích je psáno, že týden začíná už nedělí.
    Jinak je tu o 7 hodin méně, než v ČR (tohle platí ve tady ve středu, na východním pobřeží je to myslím o 6 hodin méně, na západě je to zase jinak). No takže když já tu mám neděli, 10 večer, vy v ČR/SR máte 5 hodin ráno pondělí. Myslela jsem to tak, že když přidám článek v neděli odpoledne/večer, vy si ho pravděpodobně přečtete až v pondělí.

    OdpovědětVymazat
  3. aha už viem časové pásmo a posuny :D. ale do školy a chodíš normálne v pondelok že?

    OdpovědětVymazat
  4. Ahojky, díky za skvělé čtení
    Dana

    OdpovědětVymazat
  5. Evíku, napadlo mě, že jak tam píšeš ty různé dny, že by bylo super napsat do závorky datum. Ano vím že na konci článku je datum kdy si to psala...ale tak pro přehled ;-) zuz mach.

    OdpovědětVymazat